Museumkaart nu ook geldig bij Boerderijmuseum

2017 MuseumkaartOLDEBROEK – Sinds begin 2017 zijn bezoekers van Boerderijmuseum ’De Bovenstreek’, gevestigd aan de Bovenstraatweg 10A in Oldebroek, ook welkom met de Museumkaart. Dit betekent dat de bezoekers die in het bezit zijn van de Museumkaart geen toegangsprijs betalen maar op vertoon van de betreffende kaart gratis het Boerderijmuseum kunnen bezoeken.
Voorzitter Nicolet Hoorn van het Boerderijmuseum noemt de toegankelijkheid met de Museumkaart ’een aanwinst’. ”De Museumkaart is geldig in ruim 400 musea in Nederland. Er zijn meer dan een miljoen Museumkaarten in omloop. Dat zijn stuk voor stuk potentiële bezoekers voor ons museum. Ik verwacht dat Boerderijmuseum ’De Bovenstreek’ hierdoor meer bezoekers gaat verwelkomen in 2017.”
Nicolet Hoorn denkt dat vooral mensen op campings en vakantieparken gemakkelijker een kijkje in het Boerderijmuseum gaan nemen op vertoon van de Museumkaart. ”Het kost immers niks extra.”
Nicolet Hoorn: ”Musea verbinden ons. Met het verleden, met het nu, met het grote verhaal over wie we werkelijk zijn. De prachtige collecties van de musea, óók van ons Boerderijmuseum, vertellen verhalen die we niet mogen vergeten.” De Museumkaart maakt het wel heel makkelijk een museum binnen te stappen. Bij Boerderijmuseum ’De Bovenstreek’ lijkt het alsof de vroegere bewoners zojuist vertrokken zijn. Het boerenleven van zo’n eeuw geleden wordt op indrukwekkende wijze getoond. ”Ons échte goud is vaak dichterbij dan je denkt,” zegt de preses van het officieel geregistreerde museum.

Boerderijmuseum
In Boerderijmuseum De Bovenstreek maakt u kennis met het leven op de boerderij zoals dat jaren geleden was. De boerderij bestaat uit een woongedeelte, met de authentieke inrichting van rond 1900, en het boerenbedrijf. Het woongedeelte heeft een ‘heerd’ als hoofdvertrek, waarin bijvoorbeeld de originele bedsteden zijn bewaard. Naast allerlei gebruiksvoorwerpen voor huishoudelijk en boerengebruik bezit het museum een uitzonderlijk mooie en complete collectie Noord Veluwse klederdracht. Op de ‘deel’ worden veel gebruiksvoorwerpen en gereedschappen voor de uitoefening van het boerenbedrijf getoond. De tuin en het erf zijn ingericht op de wijze zoals dat vroeger in deze streek gebruikelijk was. Een compleet boerenerf met werktuigen, wagenloods, hooibergen en levende have zoals schapen, kippen, geiten en een bijenstal. De moestuin en boomgaard met oude fruitrassen ontbreken niet. Jaarlijks zijn er in het museum afwisselende thematentoonstellingen.

Van 1 april t/m 31 oktober: maandag t/m zaterdag van 10.00 – 17.00 uur.
Zon- en feestdagen gesloten.
Van 1 november tot 1 april is het museum alleen geopend op dinsdag van 13.00 tot 17.00 uur.
Tijdens de kerst- en voorjaarsvakantie geopend.
Tussen de kerst- en voorjaarsvakantie volledig gesloten.