Oogstfeest voor jong en oud in Oldebroek

Oogstfeest

Op de tweede zaterdag van augustus bruist het jaarlijks van de activiteiten voor jong en oud in en rond Boerderijmuseum ‘De Bovenstreek’ aan de Bovenstraatweg 10A in Oldebroek. De ruim 120 in Veluwse klederdracht gehulde vrijwilligers van het Boerderijmuseum trekken dan van 10.00 tot 16.00 uur alles uit de kast voor het Oogstfeest. Burgemeester Adriaan Hoogendoorn opent zaterdag 8 augustus 2015 de festiviteiten om 10.00 uur door op authentieke wijze met de hand rogge te maaien.

Elk jaar weer weten de initiatiefnemers van het Oogstfeest de ruim vierduizend bezoekers te verrassen met een spraakmakend programma. Ook dit jaar is dat weer het geval, want naast tongstrelende lekkernijen uit oma’s keuken (gehaktballen, kruudmoes, gebakken vis en boerenpannenkoeken met en zonder spek) zijn er ook oogstrelende onderdelen, zoals de klederdrachtenshows van Urk en van ‘t Volk van Grada uit Emmen. Oldtimers staan te pronken op het terrein van het Boerderijmuseum. Andere, waaronder een dorsmachine uit vervlogen tijden, kunnen aan het werk gezien worden. Maar ook wordt dorsen met de stok geshowd. Door een heuse veilingmeester worden er om 11.00 en 13.00 uur oude spullen van de boerderij per opbod verkocht tijdens het zogenaamde ‘erfhuis’. Tussendoor zorgt het Oostendorper koor ‘de Meulezangers’ voor de vrolijke noot.

Mooie onderdelen tijdens het oogstfeest zijn ook de veekeuring met deelnemers uit omliggende gemeenten en de kalverkeuring, waarbij kinderen hun kalfjes showen. Een aantal kinderen doet tijdens het Oogstfeest ook mee aan de Dragon Welsh Pony Show. Ook een week eerder, zaterdag 1 augustus, is de Ponyshow te bewonderen bij het Boerderijmuseum. Kortom, op de tweede zaterdag in augustus is er tijdens het jaarlijkse Oogstfeest vertier voor het hele gezin bij het Boerderijmuseum in Oldebroek.