Zaterdag13 augustus Oogstfeest bij Boerderijmuseum

2016 IMG_0897Het jaarlijks ruim 4000 bezoekers trekkende Oogstfeest, traditiegetrouw op de tweede zaterdag in augustus, is jaarlijks het grootste evenement van Boerderijmuseum ‘de Bovenstreek’ aan de Bovenstraatweg 10A in Oldebroek. Het oogstfeest, dit jaar op zaterdag 13 augustus, begint om 10.00 uur en duurt tot 16.00 uur. De aftrap wordt verricht door loco-burgemeester Lydia Groot.

De ruim 120 vrijwilligers van het Boerderijmuseum lopen de hele dag in klederdracht en zorgen voor een goed verloop van de verschillende activiteiten en verkopen onder andere boerenpannenkoeken met en zonder spek, gebakken vis, gehaktballen en kruudmoes. Daarnaast zijn er tal van andere lekkernijen uit oma’s keuken. Ook voor de kinderen zijn er tijdens het Oogstfeest verschillende activiteiten. Uiteraard kunnen de bezoekers ook een kijkje nemen in het Boerderijmuseum en is de expositie over trouwjurken door de jaren heen te zien.

Rond het Boerderijmuseum kunnen de bezoekers ook kennismaken met een aantal oude ambachten en worden er enkele klederdrachten uit het hele land geshowd. Er wordt een zogenaamd ‘erfhuis’ gehouden, waar overtollige spullen van het museum per opbod worden verkocht. Een stoommachine wordt gebruikt om het graan te dorsen en er is een show met o.a. oude tractoren en er is een markt met zéér uiteenlopende artikelen. Kortom, het Oogstfeest is zeer divers en mede daardoor aantrekkelijk voor jong en oud.

Koeien, pony’s en schapen

Op het Oogstfeestterrein wordt ook de jaarlijkse Fokveedag en Jongveekeuring Noord-Veluwe gehouden. Boeren laten dan hun beste koeien keuren en kinderen lopen met kalfjes langs de keurmeesters en hopen ook een prijs te winnen. Veel kinderen doen tijdens het Oogstfeest ook mee aan de Dragon Welsh Pony Show. Uit verschillende landen komen dan de liefhebbers om hun pony’s te laten keuren. Dat gebeurt door een deskundige jury uit Groot-Brittannië, die speciaal voor dit festijn naar Oldebroek komt. Voor het eerst is er zaterdag 13 augustus ook een schapenkeuring tijdens het Oogstfeest.

Toegangsprijzen

De toegangsprijzen voor de Oogstfeestdag zijn: vijf euro en twee euro voor kinderen van 5 t/m 12 jaar. De parkeerkosten zijn twee euro.