Actueel

Pracht en praal in de streekdrachten’, is de titel van de nieuwe expositie die dit seizoen in het Boerderijmuseum is te bewonderen. Door het hele museum staan kostuums opgesteld uit verschillende delen van ons land: kleine klederdrachtpopjes, maar ook levensgrote poppen. Een video met een presentatie van de plaatselijke folklore groep ‘Veluws Schoon’ is te bekijken op de deel van de boerderij. In de Schutstal staan in de grote vitrine poppen in drachten van voornamelijk de voormalige Zuiderzee. We zien naast een familie in Staphorst, een gezin uit Bunschoten Spakenburg, Volendam en Urk. De poppen zijn professioneel aangekleed door mensen uit die streek. Natuurlijk is ook Oldebroek aanwezig. We zien een boeren-echtpaar met dochter gereed voor de zondagse kerkgang, zo rond 1925. De man draagt onder zijn halsknopen een gekleurd kralen dasje dat op de Noordwest-Veluwe modieus was tussen 1915-1935. De boerin heeft een wel heel kostbare muts op. Het is een zogenaamde één-bloemer, dat wil zeggen dat de achterstrook van de muts die uit twee el bestaat over de breedte van één el slechts één bloem bevat. Meer dan vierhonderd klosjes werden daarvoor gebruikt. Dergelijke mutsen waren alleen voorbehouden aan de rijke bovenlaag. De muts was destijds evenveel waard als een koe. Ook aan de sieraden is volop aandacht besteed. Zo draagt de boerin kostbare gouden mutsenbellen met bijpassende broche. Ze zijn vervaardigd van filigrainwerk waarin de ‘hoorn des overvloeds’ is verwerkt. In een andere vitrine bevinden zich de mooiste sieraden en accessoires uit de eigen collectie. Bijzonder is de kerkbijbel met zilveren beslag en draagkettingen uit ca 1735. Het zilver is gemaakt door Anthonie van Laer uit Kampen. Uniek zijn ook de originele prenten van Valerie Bing en Braet von Uberfeldt met streekdrachtprenten uit het hele land. De zeldzame litho’s komen uit de collectie van Rein Lotterman en dateren uit ca 1850.

Doorlopend

Op de deel van het museum is een aantal zogenaamde wisselexposities ingericht. Hierin wordt meestal voor de duur van een half jaar een bepaald aspect van het boerenleven vroeger uitgelicht. Soms is hier ook ruimte voor een kunstenaar om zijn of haar werk ten toon te stellen. Ook worden hier wel exposities ingericht over belangrijke thema’s die speelden in het dorp Oldebroek of omgeving.