‘Een wagen vol verhalen’ in Boerderijmuseum

De eerste uitzending van het programma ‘Een wagen vol verhalen’ van Omroep Gelderland staat maandag 4 januari in het teken van de cultuur op de Noord Veluwe. Zaterdag 9 januari kunnen de tradities die voorbij kwamen op tv uitgeprobeerd, geproefd en gehoord worden in Boerderijmuseum De Bovenstreek aan de Bovenstraatweg 10A in Oldebroek. Speciaal voor deze activiteit kunnen de bezoekers tussen 10.00 en 13.00 uur gratis naar binnen. Een mooie gelegenheid om kennis te maken met het Boerderijmuseum op deze eerste Gelredag, die gekoppeld is aan de uitzending van ‘Een wagen vol verhalen’. In het Boerderijmuseum kunnen de bezoekers kennismaken met de leefwijze van bewoners van (ruim) een eeuw geleden. Ook is er een grote collectie klederdracht.

De Gelredagen van januari t/m maart worden gehouden op historische locaties in de streek waar de wagen die week rijdt. Doel is om zoveel mogelijk inwoners van Gelderland en daarbuiten kennis te laten maken met de rijke Gelderse geschiedenis. Op radio is het live-verslag van het evenement te horen.

Maandag 4 januari is bij Omroep Gelderland vanaf 18.20 uur te zien dat ‘Een wagen vol verhalen’ over de Noord Veluwe rijdt. Bij de halte op landgoed Vollenhof in Wezep zingen de Cannenburgher boerendansers een lied van Jan van Riemsdijk. Zaterdag 9 januari laten ze een uitgebreider repertoire horen in het Boerderijmuseum in Oldebroek. Stadsomroeper Piet Schuijn uit Hattem is één van de vaste gezichten in de nieuwe serie op tv, hij komt ook naar Oldebroek. Presentatrice Renate Schutte probeert in de uitzending het hoefijzerwerpen. De bezoekers kunnen het zaterdag 9 januari tussen 10.00 en 13.00 uur zelf proberen. En de roggestoete die maandag op tv te zien is kan zaterdag geproefd worden in het Boerderijmuseum.

Kinderen

Maar er zit meer in de uitzending. Kinderen vertellen in de rubriek ‘het gebruikenluik’ over hun gebruiken tijdens Oud en Nieuw. Het ambacht van botterbouwer en de bijenmarkt in Epe komen voorbij. En kent u de scharrelavonden in Hattem? Jongeren daten tegenwoordig onder andere via datingapps zoals Tinder op hun telefoon. In Hattem deden ze dat wel anders. Daar kochten de meisjes aan de ene kant van de stad een nummertje en de jongens aan de andere kant. En dan zocht je degene met het zelfde nummertje op. Beviel dat niet, dan kocht je snel een ander nummertje. En ook de herinneringen aan de uitgestorven traditie van het slepen worden verteld. Met Oud en Nieuw werden boerenkarren en ander spul wat te verslepen was elders neergezet.

Benieuwd naar al deze verhalen? Lees erover op www.eenwagenvolverhalen.nl of kijk op 4 januari vanaf 18.20 uur (elk uur herhaald) naar Omroep Gelderland.
Website
De onderwerpen voor het tv-programma ‘Een wagen vol verhalen’ zijn verzameld via de speciale website www.eenwagenvolverhalen.nl die Omroep Gelderland samen met Gelders Erfgoed heeft ontwikkeld. Gelderlanders kunnen hier hun (oude en nieuwe) tradities en gebruiken plaatsen. Verhalen worden hier verzameld en bewaard voor latere generaties. Op Facebook worden verhalen gedeeld, nieuws over het project verteld en staat ook een fotoboek van de opnamedag in Wezep.

12304291_1654346154843264_6701193958602963943_o