Expo ‘Rien Poortvliet en het boerenleven’ in Boerderijmuseum

Burgemeester Adriaan Hoogendoorn en Tok Poortvliet openen de expositie ‘Rien Poortvliet en het boerenleven’ in het Boerderijmuseum. Foto: Alida Bosma

Burgemeester Adriaan Hoogendoorn en Tok Poortvliet hebben zaterdagmiddag 17 februari de expositie ’Rien Poortvliet en het boerenleven’ geopend in het Boerderijmuseum in Oldebroek. De inrichtingscommissie van het Boerderijmuseum kreeg van alle kanten lof toegezwaaid voor de mooie presentatie van de kunstwerken in combinatie met Veluwse klederdrachten. Burgemeester Hoogendoorn omschreef de expositie als ”prachtig” en Tok Poortvliet gaf aan zich helemaal thuis te voelen in het museum aan de Bovenstraatweg 10A in Oldebroek. ”Kijk, daar hangt m’n oma!”
Burgemeester Hoogendoorn zei tijdens de opening onder de indruk te zijn van de mooie presentatie van de werken van Rien Poortvliet in het Boerderijmuseum en gaf het bestuur van het museum een compliment voor de wijze waarop zaken aangepakt worden. De burgemeester zei te hopen dat veel mensen uit Oldebroek en de omgeving het Boerderijmuseum gaan bezoeken om de ”prachtige expositie” te bekijken. Hij vindt dat de expositie educatieve waarde heeft en ook zeker de moeite waard is voor (school)kinderen.
Tok Poortvliet vertelde tijdens de opening dat hij, in tegenstelling tot z’n vader, geen rechte lijn op papier kan krijgen. Hij herinnert zich dat hij als jongetje vaak het atelier van z’n vader binnenstapte en dat hij dan onder de indruk was van de wijze waarop z’n vader bezig was. ”Ik mocht dan soms de plek bepalen voor een hert of een konijn.” Tok vertelt ook dat z’n vader een fotografisch geheugen had. ”Hier hangt een schilderij met een kerk er op. Ik herinner me dat m’n vader dan naar zo’n kerk toe ging, alles in en rond de kerk observeerde en daarna de kerk in z’n werkruimte tot in detail op papier zette.”

Natuurliefhebber
Volgens Tok Poortvliet was z’n vader een stadsjongen die op Goeree-Overflakkee in contact kwam met het boerenleven. Dat z’n vader van de natuur hield, jachtopziener is geweest, een klein boertje was, dat hij vier paardjes en wat kippen had en dat hij een trekker had die hij steevast Truus noemde.
Ook Tok Poortvliet zegt van de natuur te houden en ook hij is jager. Hij riep de boeren op om bijvoorbeeld tijdens het maaien rekening te houden met het wild. ”Laat een meter, anderhalve meter gras langs de slootranden staan en maai dat niet. Hazen kunnen zich daar mooi in verstoppen, insecten kunnen zich daar vermeerderen en op die manier is er ook voldoende voer voor de vogels.”
De expositie ’Rien Poortvliet en het boerenleven’ duurt tot 2020 in het Boerderijmuseum. Wel wordt de inhoud van de vitrines rond de expositie regelmatig vernieuwd.
Meer info over o.a. het boerderijmuseum, deze expositie, openingstijden, toegangsprijzen en de tentoonstelling van preparateur Willem van de Wetering op: www.museumoldebroek.n