In verband met het vieren van ons 25-jarig jubileum is het museum op zaterdag 18 mei gesloten voor publiek. We zien u graag een andere keer!

Keuring Texelaar schapen nieuw op Oogstfeest

04 Keuring texelaar schapen IMG_5604Nieuw op het zaterdag 13 augustus bij het Boerderijmuseum in Oldebroek te houden Oogstfeest is de keuring van Texelaar schapen, op touw gezet door het district Veluwe van de NTS (Nationaal Texels Schapenstamboek).

Aan de keuring kan deelgenomen worden door dieren uit het hele land. De initiatiefnemers rekenen op ongeveer 200 witte Texelaars, die in verschillende rubrieken proberen zo goed mogelijk voor de dag te komen voor de vijfkoppige jury.

Voorgaande jaren werd de keuring in Ermelo gehouden. Vanwege de al op het Oogstfeest aanwezige vee- en Welsh ponykeuring heeft het district Veluwe van de NTS contact gezocht met voorzitter Marinus Hein van het Boerderijmuseum. ”Deze keuring sluit mooi aan bij het programma van het Oogstfeest. Wij hebben daarom positief gereageerd op het verzoek om de keuring van de Texelaars aan het programma toe te voegen.”

Tot de vaste deelnemers behoren onder anderen Eddie en Riekie Kasperink van Stal Het Bovenveen, gevestigd aan de Veenweg 61 in Oldebroek. Voor Eddie en Riekie, die ook dwerggeiten fokken, is het hobby. Met een eigengefokte ram hebben ze landelijk al eens een tweede plaats behaald. Eddie en Riekie rekenen zaterdag 13 augustus op ongeveer 20 inzenders. Een groot deel daarvan komt uit een cirkel van ongeveer 20 kilometer rond Oldebroek. Belangrijke punten waar de jury op let zijn vooral de raseigenschappen van de Texelaar.