Nicolet Hoorn nieuwe voorzitter Boerderijmuseum

Nicolet Hoorn _ Foto Henrieke van Assen HR-2 [50%]Nicolet Hoorn is met ingang van 1 augustus voorzitter van het Boerderijmuseum in Oldebroek. In die functie is ze de opvolger van Marinus Hein, die te kennen gegeven heeft dat het na ruim tien jaar tijd is voor een nieuw gezicht bij het museum. ”Het Boerderijmuseum is één van de weinige toeristische attracties in onze gemeente en daar moeten we trots op zijn. Bovendien wordt het breed gedragen, getuige de ruim 100 vrijwilligers die allemaal hun best doen om alles zo goed mogelijk te laten verlopen,” zegt mevrouw Hoorn.

Het is te vroeg om Nicolet Hoorn te vragen òf en wat er gaat veranderen. ”Het lijkt me verstandig dat ik me eerst verdiep in alles wat er in en rond het Boerderijmuseum speelt,” zegt ze diplomatiek. Nicolet is blij dat Marinus Hein in de buurt blijft en aangegeven heeft actief te blijven in commissies. Afgelopen weken heeft ze zich verdiept in enkele dossiers, waaronder het zaterdag 13 augustus te houden Oogstfeest. ”Een leuk evenement dat elk jaar rond de 4000 bezoekers trekt. Het Oogstfeest en de andere activiteiten zijn belangrijk voor het Boerderijmuseum. Ik begrijp dat er door de leden van de organiserende commissie gekeken wordt naar nieuwe onderdelen voor het Oogstfeest en dat is alleen maar goed want verandering van spijs doet eten.”

Museumjaarkaart

Positief vindt Nicolet Hoorn het dat het Boerderijmuseum in een afrondende fase is beland met de aanvraag van de Museumjaarkaart. ”Ik hoop dat dit snel gerealiseerd wordt. Ik denk dat mensen met zo’n kaart gemakkelijker even binnen komen om een kijkje te nemen.” Ook het educatieve programma van het Boerderijmuseum voor scholen spreekt de nieuwe voorzitter aan. ”Ik begrijp dat er door de scholen uit de regio druk gebruik gemaakt wordt van het programma, zoals dat is opgesteld door de educatiecommissie van het Boerderijmuseum en dat is alleen maar goed.”

Ideeën

Nicolet Hoorn vindt dat Nederland voorop loopt met innovatieve ontwikkelingen in de landbouw. Als idee oppert ze om bij het Boerderijmuseum aandacht te besteden aan het goede van vroeger en de verbeteringen van nu. Evenals meer wisselende exposities over verschillende onderwerpen. Ook vraagt ze zich af of er bijvoorbeeld in het Boerderijmuseum iets gedaan kan worden met de boerderijen rond Vollenhof en Oldhorst en/of met mandenmaker Koops, waaruit de drie kersverse hofleveranciers Bakkerij G. van Olst, Coelenhage en Koops Bedden ontstaan zijn.

Vrijwilligers

Nicolet Hoorn kijkt uit naar de samenwerking met de vrijwilligers van het Boerderijmuseum. ”De vrijwilligers zijn het fundament van het museum. Toen het gemeentebestuur vorig jaar te kennen gaf de subsidiekraan dicht te gaan draaien werd de lucht boven het museum heel donker. Gelukkig is de wind uit een andere hoek gaan waaien, maar zonder de inzet van de grote groep vrijwilligers zou het Boerderijmuseum ook niet kunnen draaien,” zegt de nieuwe voorzitter. ”We moeten het met ons allen doen en samen proberen het zo gezellig mogelijk te maken.”

Landbouw

De wieg van Nicolet Hoorn stond 55 jaar geleden in Zwolle. Haar vader kwam uit een boerenfamilie uit Nijeveen en haar moeder uit Windesheim. De vader van Nicolet werkte bij de landbouwvoorlichting van de provincie Overijssel en was o.a. betrokken bij de opzet van Flevohof, het agrarische themapark bij Biddinghuizen.

Nicolet Hoorn woont nu 23 jaar in Wezep en zegt helemaal ingeburgerd te zijn op de kop van de Veluwe. Ze is makelaar in onroerend goed en geeft les aan de academie voor vastgoed. Op vrijdagmiddag presenteert ze van 16.00 tot 17.00 uur het programma ’WieKent Weetjes’ op de lokale omroep. Ze is enkele jaren wethouder geweest in Oldebroek en heeft in het verleden een leidinggevende functie gehad in de thuiszorg in Harderwijk.