In verband met het vieren van ons 25-jarig jubileum is het museum op zaterdag 18 mei gesloten voor publiek. We zien u graag een andere keer!

Nieuwe burgemeester kookt kruudmoes bij Boerderijmuseum

V.l.n.r. Bettie van Hattem, Tanja Haseloop, Rolf Haseloop en Jannie van Hattem laten zich de kruudmoes goed smaken

Een dag voordat Tanja Haseloop (52) als nieuwe burgemeester van de gemeente Oldebroek werd geïnstalleerd was ze samen met haar man Rolf, op uitnodiging van Omroep Gelderland, te gast in het Boerderijmuseum. ”Als je Oldebroek noemt kun je niet om het Boerderijmuseum heen,” zegt redacteur Rik Kapitein van de provinciale omroep, die benieuwd was naar de kookkunsten van mevrouw Haseloop. En dan met name naar de bereiding van kruudmoes. Na de kooksessie was er alleen maar lof voor de kookkwaliteiten van de nieuwe burgemeester.
Er was niet alleen lof over de kookkwaliteiten in het Boerderijmuseum. Voorzitter Nicolet Hoorn van het museum roemde ook de spontaniteit van de nieuwe burgemeester. ”Oldebroek krijgt een goede burgemeester. Ze is geïnteresseerd in alles waar de mensen in de gemeente mee bezig zijn.”

Vol lof
Ook de speciaal voor deze bijeenkomst in klederdracht gestoken vrijwilligsters Jannie van de Streek en Bettie van Hattem waren vol lof over de nieuwe burgemeester, die het bereiden van kruudmoes in het ouderlijk huis geleerd heeft van haar moeder. Jannie en Bettie hebben de nieuwe burgemeester geleerd hoe kruudmoes op z’n Oldebroeks gekookt wordt. ”Net iets anders dan ik van mijn moeder geleerd heb. Het smaakt prima. Ik kan nu tegen m’n moeder zeggen dat ik lekkerder kruudmoes kan koken dan dat zij dat kan,” zegt Tanja Haseloop met een lach.