Oogstfeest Boerderijmuseum belooft veel goeds

Het zaterdag 8 augustus van 10.00 tot 16.00 uur te houden Oogstfeest belooft veel goeds bij het Boerderijmuseum aan de Bovenstraatweg 10A in Oldebroek. Op de 29ste editie van dit jaarlijkse festijn bruist het van de activiteiten voor jong en oud. De ruim 120 in Veluwse klederdracht gehulde vrijwilligers van het Boerderijmuseum trekken die dag alles uit de kast. Burgemeester Adriaan Hoogendoorn opent de festiviteiten om 10.00 uur door op authentieke wijze met de hand rogge te maaien.

Elk jaar weer weten de initiatiefnemers van het Oogstfeest de ruim vierduizend bezoekers te verrassen met een spraakmakend programma. Ook dit jaar is dat weer het geval, want naast tongstrelende lekkernijen uit oma’s keuken (gehaktballen, kruudmoes, gebakken vis en boerenpannenkoeken met en zonder spek) zijn er ook oogstrelende onderdelen, zoals de Urker en Drentse klederdrachtenshows. Ook oldtimers staan te pronken op het terrein van het Boerderijmuseum. Andere, waaronder een dorsmachine uit vervlogen tijden, kunnen aan het werk gezien worden. Maar ook wordt dorsen met de stok geshowd. Door een heuse veilingmeester worden er om 11.00 en 13.00 uur oude spullen van de boerderij per opbod verkocht tijdens het zogenaamde ‘erfhuis’. Tussendoor zorgt het Oostendorper koor ‘de Meulezangers’ voor de vrolijke noot.

Mooie onderdelen tijdens het oogstfeest zijn ook de veekeuring met deelnemers uit omliggende gemeenten en de kalverkeuring, waarbij kinderen hun kalfjes showen. Burgemeester Adriaan Hoogendoorn van de gemeente Oldebroek huldigt om ongeveer 15.30 uur de algemeen kampioen en de reservekampioen. Veel kinderen doen tijdens het Oogstfeest ook mee aan de Dragon Welsh Pony Show. Kortom, op de tweede zaterdag in augustus is er vertier voor het hele gezin bij het Boerderijmuseum in Oldebroek.

foto 1 Roggemaaien met zicht en pikhaak

Rogge maaien met zicht en pikhaak wordt zaterdag 8 augustus geshowd tijdens het Oogstfeest bij het Boerderijmuseum in Oldebroek. Foto: Janneke van Boven

foto 2 Voor de jeugd

Voor de jeugd staan er meerdere activiteiten op het programma tijdens het Oogstfeest. Foto: Janneke van Boven