Over ons

004Er zijn in ons land heel wat museumboerderijen, maar het Boerderijmuseum in Oldebroek, de meest noordelijke gemeente van Gelderland, is bijzonder en uniek. Zo uniek dat de AVRO televisie onder het motto ‘Nieuw in Nederland’ de klederdrachten uit ons museum in beeld heeft gebracht.
In het Boerderijmuseum krijgen de bezoekers een goed beeld van het boerenleven, zoals dat vroeger was. Nog niet zo heel lang geleden woonde in de boerderij uit het jaar 1753 een gezin met kinderen. In de mooie kamer met antieke tegeltjes lieten zij hun spulletjes achter. Het lijkt alsof ze net zijn vertrokken. De foto’s van de grootouders hangen nog aan de muur. De bedstee is opgemaakt .

De bezoekers krijgen een goed beeld hoe het boerengezin hier leefde en werkte. In de kleine kelder staan de weckflessen met groenten en vruchten uit de tuin. Buiten staat onder een kapschuur het materiaal waar de boer mee werkte om zijn land te bewerken. Kinderen spelen nu in de hooiberg en de boerenkarren op het erf worden af en toe nog gebruikt.

De moestuin en de bloementuin bij de boerderij worden keurig onderhouden. Meer dan honderd vrijwilligers zijn actief in het Boerderijmuseum en zorgen ook voor de levende have, zoals de geiten en de schapen. Als er iets gerestaureerd moet worden steken de vrijwilligers de handen uit de mouwen. Vaak worden daar de technieken van vroeger bij gebruikt, zoals kantklossen, spinnen, weven of het maken van knipmutsen.