Sprokkelmarkt Boerderijmuseum belooft veel goeds

Sprokkelmarkt Balkenbrij maken
Het bereiden van balkenbrij voor de Sprokkelmarkt gebeurt volgens een geheim recept uit oma’s keuken. Foto: Janneke van Boven

Het programma van de zaterdag 25 februari te houden Sprokkelmarkt bij het Boerderijmuseum aan de Bovenstraatweg 10A in Oldebroek belooft veel goeds. De bezoekers van het Boerderijmuseum krijgen tussen 10.00 en 16.00 uur een aantal zeer gevarieerde activiteiten voorgeschoteld. Van ’Heel Oldebroek bakt’ en een ouderendisco tot clown ZieZo en (knuffel)pony’s. Omdat het eind februari koud kan zijn worden zoveel mogelijk activiteiten in het museum en in (verwarmde) tenten bij het museum gehouden.
Door de bezoekers kunnen diverse lekkere hapjes uit oma’s keuken ‘gesprokkeld’ worden, zoals balkenbrij, bloedworst, boerenerwtensoep, boerenjongens en boerenmeisjes, stroempelbonensoep, honing, proemenkroeze, ’Haagse bluf’ en knieperties. Tevens zijn de recepten van deze producten beschikbaar. Ook de ’Vliegende Indo’ uit Wezep is met een stand op de Sprokkelmarkt om de bezoekers kennis te laten maken met verschillende tongstrelende hapjes en IJscowd is er met streekproducten. Het programma vermeldt ook voor de kleintjes leuke activiteiten, zoals stokbroodjes bakken, pannenkoeken bakken en onder andere clown ZieZo.

’Heel Oldebroek bakt’
”Heel Oldebroek bakt” is een nieuw onderdeel op de Sprokkelmarkt. Taartenbakkers uit de gemeente Oldebroek worden opgeroepen om thuis een taart te bakken voor deze nieuwe activiteit en die zaterdag 25 februari tussen 9.00 en 09.45 uur ter keuring aan te bieden aan een deskundige jury bij het Boerderijmuseum. Omdat de initiatiefnemers graag willen weten op hoeveel taarten ze kunnen rekenen wordt de deelnemers gevraagd zich vóór 22 februari op te geven via het mailadres: bovenstreek@hetnet.nl

Oude ambachten
In de Schutstal kunnen de bezoekers kennismaken met onder andere spinnen, mutsen plooien, kantklossen, weven, kraaltjes rijgen, breien en haken. Slager Van Asselt trekt jaarlijks veel bekijks met het uitponden van een aan een ladder hangend varken. Bij het ontleden van het varken vertelt de slager ook waar bijvoorbeeld de ham zit en waar de karbonade te vinden is. Van Asselt neemt ook ingrediënten voor snert mee.

Advocaat
De bezoekers kunnen zaterdag ook de door Jannie van de Streek en Eipie van Loo zelfgemaakte advocaat proeven en kopen. Wat het recept betreft laten de dames niet het achterste van de tong zien, “oma’s recept”. Eén ding is zeker: de smaak is verrukkelijk! Dat geldt ook voor de honing van de bijenclub.

Toegangsprijs
Het Boerderijmuseum hanteert zaterdag 25 februari de normale toegangsprijzen: t/m 4 jaar gratis toegang; van 5 t/m 12 jaar € 1,50 en vanaf 13 jaar € 3,50. Parkeren is gratis. De Museumkaart geldt ook als toegangsbewijs.