Zaterdag 11 augustus Oogstfeest met Rien Poortvliet

Het jaarlijkse Oogstfeest in en rond het Boerderijmuseum ’Bovenstreek’ aan de Bovenstraatweg 10A in Oldebroek belooft zaterdag 11 augustus voor jong en oud veel goeds. De ruim 120 in Veluwse klederdracht gehulde vrijwilligers van het Boerderijmuseum trekken de tweede zaterdag van augustus tussen 10.00 en 16.00 uur alles uit de kast om het grote aantal activiteiten bij ’hun’ museum in goede banen te leiden. De expositie ’Rien Poortvliet en het boerenleven’ kan bekeken worden, maar bijvoorbeeld ook dorsen met de stok. Het Oogstfeest wordt om 10.00 uur geopend door waarnemend burgemeester Janneke Snijder van de gemeente Oldebroek.
Ruim 4000 bezoekers
De organisatoren van het Oogstfeest verrassen de ruim vierduizend bezoekers jaarlijks met een zéér gevarieerd programma. Naast een markt, brood bakken in houtgestookte oven, lekkere hapjes uit oma’s keuken (gehaktballen, kruudmoes, gebakken vis en o.a. bijzonder verrukkelijk smakende boerenpannenkoeken met en zonder spek) zijn er ook mooie onderdelen, zoals de klederdrachtenshows uit de Zaanstreek en Marken. Oldtimers staan te pronken op het terrein van het Boerderijmuseum. Andere, waaronder een dorsmachine uit vervlogen tijden, kunnen aan het werk worden gezien. Maar ook wordt dorsen met de stok geshowd. Door een heuse veilingmeester worden  om 11.00 en 13.00 uur overtollige spullen van het Boerderijmuseum per opbod verkocht tijdens het zogenaamde ‘erfhuis’. Tussendoor zorgt het Oostendorper shantykoor ‘de Meulezangers’ voor de vrolijke noot.
Koeien, schapen en pony’s
Mooie onderdelen tijdens het oogstfeest zijn ook de veekeuring met deelnemers uit omliggende gemeenten en de kalverkeuring, waarbij kinderen hun kalfjes showen. Om ongeveer 15.00 uur worden de algemeen kampioen en de reservekampioen van de veekeuring in de bloemetjes gezet. Ook is er een internationale Dragon Welsh Pony Show, waaraan ook veel kinderen deelnemen. Daarnaast zijn er ook knuffelpony’s bij het Oogstfeest die zich graag laten vertroetelen door de kleintjes. De Texelse stamboekschapen lijken een vaste plek op het Oogstfeest gevonden te hebben want zaterdag 11 augustus is er ook weer een keuring van het Nederlands Texels Schapenstamboek district Veluwe.
Weilandsurfen
Weilandsurfen met Belgische trekpaarden (belzen) is vanwege het succes in 2017 opnieuw in het programma opgenomen. Daarnaast is het Boerderijmuseum open en kan de expositie ’Rien Poortvliet en het boerenleven’ bewonderd worden met ook een leuk omlijstingsprogramma voor de kinderen, evenals de opgezette vogels van Willem van de Wetering. De Oldebroeker preparateur laat tijdens het Oogstfeest zijn kunstje zien. Kortom, op de tweede zaterdag in augustus is er tussen 10.00 en 16.00 uur vertier voor het hele gezin bij het Boerderijmuseum in Oldebroek.
De toegangsprijs is vijf euro (één euro voor museumkaarthouders); kinderen van 5 t/m 12 jaar betalen twee euro. Parkeren kost twee euro.