Zaterdag 12 augustus: Groots Oogstfeest in Oldebroek

Op de tweede zaterdag van augustus bruist het jaarlijks van de activiteiten voor jong en oud in en rond Boerderijmuseum ‘De Bovenstreek’ aan de Bovenstraatweg 10A in Oldebroek. De ruim 120 in Veluwse klederdracht gehulde vrijwilligers van het Boerderijmuseum trekken dan van 10.00 tot 16.00 uur alles uit de kast voor het Oogstfeest. Het groots opgezette Oogstfeest wordt zaterdag 12 augustus om 10.00 uur geopend door burgemeester Adriaan Hoogendoorn van de gemeente Oldebroek.
Spraakmakend
Elk jaar weer weten de initiatiefnemers van het Oogstfeest de ruim vierduizend bezoekers te verrassen met een spraakmakend programma voor jong en oud. Ook dit jaar is dat het geval, want naast tongstrelende lekkernijen uit oma’s keuken (gehaktballen, kruudmoes, gebakken vis en o.a. boerenpannenkoeken met en zonder spek) zijn er ook oogstrelende onderdelen, zoals de klederdrachtenshows uit Pernis en Enkhuizen. Oldtimers staan te pronken op het terrein van het Boerderijmuseum. Andere, waaronder een dorsmachine uit vervlogen tijden, kunnen aan het werk worden gezien. Maar ook wordt dorsen met de vlegel geshowd. Door een heuse veilingmeester worden om 11.00 en 13.00 uur overtollige spullen van het Boerderijmuseum per opbod verkocht tijdens het zogenaamde ‘erfhuis’. Tussendoor zorgt het Oostendorper shantykoor ‘de Meulezangers’ voor de vrolijke noot. Nieuwe onderdelen zijn o.a. spijkerbroekhangen en weilandsurfen op een kleed, getrokken door Belgische trekpaarden (belzen).
Vee- en schapenkeuring
Mooie onderdelen tijdens het oogstfeest zijn ook de veekeuring met deelnemers uit omliggende gemeenten en de kalverkeuring, waarbij kinderen hun kalfjes showen. Om ongeveer 15.00 uur wordt de algemeen kampioen en de reservekampioen van de veekeuring in de bloemetjes gezet door veehouder/jonkheer Maurits von Martels uit Dalfsen, sinds dit jaar Tweede Kamerlid voor het CDA. De knuffelpony’s op het terrein van het Boerderijmuseum laten zich graag vertroetelen door de kleintjes. De Texelse stamboekschapen lijken een vaste plek op het Oogstfeest gevonden te hebben want zaterdag 12 augustus is er ook weer een keuring van het Nederlands Texels Schapenstamboek district Veluwe. Kortom, op de tweede zaterdag in augustus is er tussen 10.00 en 16.00 uur vertier voor het hele gezin bij het Boerderijmuseum in Oldebroek.
Toegangsprijzen
Tijdens het Oogstfeest is ook het Boerderijmuseum open. Naast het leven op de boerderij van zo’n eeuw geleden kan ook de schilderijenexpositie van de Syrische vluchteling Jamal bekeken worden, evenals onder andere de trouwkledingexpo ’Daar komt de bruid’. De toegangsprijs is vijf euro. Museumkaarthouders: € 1,50. Kinderen t/m vier jaar hebben gratis toegang. Kinderen van 5 t/m 12 jaar betalen twee euro. Parkeren kost eveneens twee euro.